Valkiv vill lösa bristen på försäkringsdokumentation
Onödig stress, felaktig ersättning från försäkringsbolag och långa handläggningstider kan ofta vara produkten av bristande dokumentation i försäkringssyfte. Nu vill Valkiv hjälpa kunder genom att erbjuda en lösning för att säkert dokumentera och skydda deras värdefulla tillgångar.
Många svenskar kan uppleva utmaningar med sin försäkringstäckning, vilket kan påverka deras möjligheter till rätt ersättning för sina värdefulla tillgångar. Ofta kan bristen på dokumentation och bevis innebära en svårighet för kunder att få rätt försäkringsanspråk.
– Den avsevärda bristen på dokumentation både skapar hinder för människors trygghet och bidrar till utdragna handläggningsprocesser. Valkiv är vårt svar för att göra hanteringen av försäkringshandlingar enklare och säkrare, säger Daniel Bramme, VD på Valkiv.
Vanligtvis inleds dokumentationsinsamligen efter att olyckan inträffat, vilket leder till stora fördröjningar och kostnader för både kunder och försäkringsbolag. Valkiv möjliggör för användarna att ha sina tillgångar dokumenterade, värderade och lättillgängliga redan innan olyckan inträffar. Valkiv kommer även att erbjuda möjligheten att värdera föremål som ökat i värde över tiden, vilket säkerställer en noggrann bedömning av tillgångarnas aktuella värde.
– Vi har insett ett betydande problem på försäkringsmarknaden och satsar på att bygga om den från grunden. Valkiv vill erbjuda en lösning riktad till privatpersoner samtidigt som vi arbetar nära företag för att skala upp liknande tjänster. Vårt fokus är att adressera den bristande digitaliseringen av villkorstrukturer för att på så sätt driva fram teknisk innovation inom försäkringsbranschen, avslutar Daniel.
Valkiv planerar att lanseras och finnas tillgängligt för privatpersoner i början av 2024 för både iOS och Android. En soft launch av tjänsten planeras till mitten av december 2023.
För mer information, kontakta:
press@valkiv.se
William Andersson, Head of Communications
Om Valkiv
Valkiv erbjuder en säker och bekväm plattform för hantering av försäkringshandlingar och tillgångar. Grundat år 2020, har Valkiv snabbt vuxit med visionen att effektivisera och förenkla både konsumenters vardag och försäkringsbolagens arbete genom innovativa lösningar.